بررسی میزان کاهش مقاومت غلتشی تایر با استفاده از ماده سیلیکا در رویه تایر
کد مقاله : 1021-CMBM2022
نویسندگان
مرتضی رشیدی مقدم *، امیرحسین شهدادی
گروه صنعتی بارز
چکیده مقاله
اتلاف انرژی در اثر حرکت تایر که با عنوان مقاومت غلتشی شناخته می‌شود یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر روی محیط‌زیست است. از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روی مقاومت غلتشی ویسکوز بودن آمیزه‌های لاستیکی استفاده‌شده در تایر است. در این مقاله دو نوع آمیزه لاستیکی شامل ترکیب سیلیکا و دوده و شامل فقط دوده (بدون سیلیکا) در نظر گرفته شده است. خواص این آمیزه‌ها با انجام آزمایش های کشش تک‌محوره و رهایی تنش به دست آورده می‌شود. همچنین به‌منظور مقایسه میزان اثربخشی سیلیکا در کاهش مقاومت غلتشی از شبیه‌سازی مربوط به نرم‌افزار آباکوس استفاده ‌شده است. در ابتدا، یک مدل دوبعدی متقارن تحت فشار داخلی با مشخصات 315/80 R22.5 شبیه‌سازی شده و سپس با تولید یک مدل سه‌بعدی تایر، در شرایط تحت بارگذاری عمودی، فوت پرینت تایر به دست می‌آید. درنهایت با استفاده از آنالیز دوران در حالت پایدار، سرعت چرخشی که در آن دوران آزاد رخ می‌دهد و مقدار اتلاف نیرو در اثر مقاومت غلتشی محاسبه خواهد شد.
کلیدواژه ها
مقاومت غلتشی، سیلیکا، آباکوس، اتلاف انرژی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی